Schronienie/Shelter - Learning by Doing
"Twoja kreatywność i umiejętności odgrywają ważną rolę w wywieraniu wpływu w reagowaniu na wyzwania humanitarne i globalne kryzysy”
Świat wydaje się chwiać od jednego kryzysu do drugiego. Ostatnio doświadczyliśmy kryzysów klimatycznych, globalnej pandemii (Covid-19), niepewności gospodarczej, wojen, powodzi, pożarów i trzęsień ziemi. Wychodzenie z wyzwań stojących przed ludzkością na poziomie globalnym, zwłaszcza po ostatnich wydarzeniach, które zagroziły stabilności, bezpieczeństwu i egzystencji ludzi, powodując masowe przesiedlenia ludzi. Pomysł projektu został zapoczątkowany przez zakwestionowanie naszej roli jako architektów w odpowiedzi na te wyzwania, skupiając się na zjawiskach uchodźców i imigrantów poprzez przygotowanie i szkolenie w zakresie awaryjnych, tymczasowych, trwałych rozwiązań projektowania schronienia – dachu nad ich głowami.
Idea „uczenia się schronienia przez działanie” polega na myśleniu globalnie o koncepcji schronienia, która jest jednym z podstawowych praw człowieka, i odpowiadaniu kreatywnymi rozwiązaniami projektowymi. Ten projekt do wyboru ma na celu zainicjowanie krytycznego i analitycznego myślenia, oprócz zrozumienia problemu w celu opracowania innowacyjnych koncepcji projektowych.
„Nauka przez działanie” to interaktywna metoda, która ma na celu zaspokojenie potrzeb studentów architektury 4 semestru Politechniki Gdańskiej w zakresie budowania i zrozumienia skali ich projektów. W projekcie weźmie udział doświadczony architekt-praktyk. Ponadto projekt stworzy etos pracy zespołowej na miejscu, gdzie uczniowie mogą swobodnie bawić się materiałami, kolorami, technikami budowlanymi i metodami, aby wykonać to zadanie.
Projekt obejmuje montaż prototypu schronienia (17-18.05) oraz prezentację wyników projektu w formie wystawy na terenie Spichlerza Opackiego w Oliwie (Siedziba Muzeum Etnograficznego) oraz na terenie kampusu PG.