W2 Żywność prozdrowotna. Spojrzenie okiem chemika.

W2 Żywność prozdrowotna. Spojrzenie okiem chemika.

     O znaczeniu żywności dla człowieka świadczy znane powiedzenie: jesteśmy tym, co jemy. Pokarm jest wykorzystywany do tworzenia tkanek, sukcesywnej wymiany ich składu, stanowi paliwo potrzebne do podtrzymywania procesów życiowych, takich jak ruch, utrzymywanie odpowiedniej ciepłoty, do trawienia, metabolizmu czy myślenia, wpływa także na naszą psychikę. Głównymi składnikami żywności są tłuszcze, białka oraz cukry. Ważną rolę pełnią czynniki ułatwiające metabolizm a więc witaminy, sole mineralne a nawet woda. Sole mineralne wykorzystywane są nie tylko do tworzenia kości, pełnią też kluczową funkcję w ciałach czynnych.

     Przez setki tysięcy lat ludzie jedli to co upolowali lub znaleźli. Od czasu do czasu dochodziło jednak do gwałtownej zmiany diety, co określano rewolucją kulinarną. Pierwsza taka rewolucja miała miejsce wtedy, kiedy ludzie do sporządzania posiłków zaczęli wykorzystywać ogień. Kilkanaście tysięcy lat temu zaczęto uprawiać ziemię, siać zboża, zakładać sady owocowe i hodować zwierzęta. Była to druga rewolucja kulinarna – w menu pojawiły się zboża, nabiał i owoce w większych ilościach. Znana jest także zielona rewolucja z lat 60. XX w., kiedy z inicjatywy ONZ rozpoczęto walkę z głodem poprzez zwiększenie wydajności rolnej w krajach 3. świata. Wykorzystano przy tym osiągnięcia agrotechniczne krajów rozwiniętych oraz wprowadzono nowe, bardziej plenne odmiany zbóż, głównie pszenicy i ryżu. Głodu w ten sposób nie zlikwidowano, ale na skutek zwiększonej podaży żywności nastąpił niebywały wzrost populacji ludzi. A aktualnie trwa permanentna rewolucja kulinarna.

     W trosce o nasze zdrowie, od pewnego czasu publikowane są tzw. Piramidy zdrowego żywienia. Wyznaczają one m.in. trendy żywnościowe, a ich wpływ na dietetykę można przyrównać roli dyktatorów mody w doborze ubioru. Profil piramidy zdrowego żywienia nie zmienia się bardzo z roku na rok ale z dłuższej perspektywy widoczne są istotne zmiany. Dużą rolę odgrywa regularność i częstotliwość posiłków. Niektórzy dietetycy zwracają uwagę na właściwy wybór odpowiedniej diety czy stosowanie postów w zapewnieniu dobrej kondycji zdrowotnej i zachowaniu właściwej wagi. Sami też powinniśmy znać zasady doboru najbardziej korzystnych składników żywnościowych. Umieć np. wybrać najbardziej prozdrowotny olej (tłuszcz), wiedzieć co to są kwasy w-3 i w-6 lub znać najkorzystniejszą procedurę przygotowania np. wybornego rosołu oraz innych posiłków. Czy potrafimy chociażby prawidłowo gotować ziemniaki? Warto również wiedzieć jak działają cukry na organizm ludzki. Te i inne informacje zawarte są w wykładzie o powyżej podanym tytule.

Podstawowe informacje

Instytucja Politechnika Gdańska
Wydział Chemiczny
Dyscyplina Chemia
Forma prezentacji Wykład
Wiek
  • gimnazjum,
  • liceum,
  • dorośli,
  • szkoła podstawowa kl. 4-6
Liczebność grupy ograniczona Tak
Liczebność grupy

max. 75 osób

Dostęp dla niepełnosprawnych Tak

Gdzie

Politechnika Gdańska Wydział Chemiczny

bud. nr 6, sala 112-113

Kiedy

23.05 od 10:15 do 11:45

Rezerwacja

Wcześniejsza rezerwacja
Tak

tak pod adresem mailowym lukmarci@pg.edu.pl

Kontakt

A
prof. dr hab. inż. Aleksander Kołodziejczyk